" We denken teveel en voelen te weinig"    

Charlie Chaplin

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

ArtoDo kunstbox voor scholen

ArtoDo zorgt ook voor een kunst-box met hierin kunstlessen voor basisscholen. Deze boxen zijn het meest geschikt voor groep 6 tm 8. 

In deze box zit een kunstproject voor een klas van 30  leerlingen. 

Het kunstproject neemt ongeveer lessen in van 3 x  1,5 uur, afhankelijk van wat een leerkracht er zelf nog aan toevoegt.

Elke docent kan dit project geven omdat er een heldere duidelijke handleiding bijgesloten is en er staat tevens wat de voorbereidingen zijn om de les zo goed mogelijk te kunnen geven.  Tevens zal er een Powerpoint mee gestuurd worden. 

In de box zit materiaal voor de les.  ArtoDo gaat er vanuit dat het basismateriaal (scharen/verf/stiften/kleurpotloden/grijspotloden/papier en karton) op school aanwezig is.  Er zijn boxen voor individuele kunstopdrachten maar er kan ook voor gekozen worden om met de klas een gezamenlijk kunstwerk te maken (bijvoorbeeld om hierna mooi op te hangen in school).  Onderaan deze pagina staan de beschrijvingen en lesdoelen van elke kunstopdracht.

Als school gekozen heeft voor een of meerdere lespakketten zal ArtoDo een PowerPoint van de les opsturen en de box met lesmateriaal.

Het werkt als volgt: U kiest de lesbox die u wilt en stuur dan een mail naar art2gether@artodo.nl . ArtoDo stuurt een mail terug met betaal verzoek. Zodra er betaald is wordt /worden de box (en) naar de school opgestuurd.  U kunt ook via de mail contact opnemen:  art2gether@artodo.nl 

 

In de box zit : 

* een duidelijke handleiding / stappenplan 

* aanvullende educatieve/informatieve tekst 

* extra materiaal voor de les 

* extra : kleurplaat (aansluitend op het thema) 

* PowerPoint van de les

De kunstboxen: 

 

1. Diamant papers

2. Matroesjka

3. This is me 

4. Aboriginal Art

5. Kunst Memory spel

6. Kandinsky opdracht 

7. Hunderwasser opdracht

8. Claude Monet 

9. Selfie 

10. Leonardo Davinci (dit is een uitgebreidere lessen reeks)

 

Lessen gezamenlijk;  

1. Happy cubes

2. Selfie "This is me"

3. Huizen a la James Rizzi

 

Uitleg School kunstboxen:

1.  Diamant papers:

We gaan een 3d diamant maken van papier. Met de geleverde formats kunnen de leerlingen aan de slag.  Leerlingen ontwerpen hun papieren diamant. Eerst met potlood, hierna met stiften.  Hierna kunnen de leerlingen deze ook nog mooi versieren met glitters.

Aan het einde van deze les hangt het lokaal vol met prachtig gekleurde en shiny papieren diamanten ! 

Inhoud box: 

* 30 formats diamant van papier

* kwastjes deco

* 10 doosjes glitters

* 1x handleiding

* lijst benodigde materialen van te voren klaarzetten 

* 1 x stappenplan

Leerlingen leren: 

- hun fantasie gebruiken bij het ontwerpen 

- leren kleur gebruiken

- leren wat doodle/zentangles zijn en deze toepassen 

- leren wat een octaëder/tetraëder/kubus etc.is

- plat vak om zetten in ruimtelijk

- plezier maken in het maken van een mooi object

- ontwikkelen van motoriek bij het tekenen en knippen

2. Matroesjkas

In deze kunst-box zit een format van een matroesjka. Leerlingen maken zelf hun eigen ontwerp voor een matroesjka.  een blad met voorbeelden ter inspiratie zit er ook bij.  Als het ontwerp met potlood af is maken de leerlingen hun pop mooi met verf of met stiften. 

Hierna kan de pop mooi versierd worden met de bij geleverde pailletten. Aan het einde van deze les(sen) heeft elke leerling een heel mooi kunstwerkje om mee naar huis te nemen! Of ze worden eerst mooi opgehangen in de school. Je kan er eventueel ook een wedstrijd van maken: wie maakt de mooiste, origineelste matroesjka en met alle leerlingen bepaal je wie er gewonnen heeft.

Misschien zijn er wel meerdere winnaars!?

Inhoud kunst-box: 

* 30 formats matroesjka

* 1 x handleiding/stappenplan

*  zakjes met pailletten

* zwarte markers

*  beschrijvingen van herkomst matroesjkas

* lijst benodigde materialen klaarzetten

* 1 x stappenplan

Leerlingen leren: 

* hun fantasie te gebruiken bij het ontwerpen van hun eigen pop

* kleur toe te passen 

* motoriek ontwikkelen bij het knippen

* leren dat het leuk is om iets moois te maken

* leren iets van de Russische cultuur 

3.  Maskers van karton

 In deze kunst-box zit vooral veel karton!* * 

Leerlingen gaan aan de slag met het maken van een (abstract) masker. In de doos zitten (voorgeknipte) kartonnetjes. Eerst tekenen de leerlingen hun eigen masker met krijt. Hierna gaan zij proberen dit om te zetten in karton. 

Nadat zij met stukjes karton de maskers hebben gemaakt kunnen zij het met verf mooi een kleur geven. 

Hierna worden de maskers op een stokje gezet met een stukje klei als sokkel. Een leuk idee voor een kunst tentoonstelling in de school of school vitrine !

Inhoud kunst-box: 

* voor 30 leerlingen genoeg kartonnetjes

* 30 x voorbeelden op papier

* 1 x handleiding les

* 1 x stappenplan 

* aanvullende info over maskers

* lijst benodigde materialen klaarzetten

Leerlingen leren: 

* waar maskers voor gebruikt werden/worden

* ontwerpen van eigen idee masker op papier

* omzetten idee op papier naar kartonnen masker

* leren van elkaar (bespreken van werk)

* motoriek en hand training door goed te knippen

* leren dat het leuk is om iets moois te maken

4. Aboriginal art

In deze kunst-box zit een rond format van karton voor het maken van een aboriginal dot painting. Ook zijn er watte staafjes meegeleverd voor het maken van de dots. Met mooie voorbeelden van de prachtige aboriginal paintings en de informatieve PowerPoint worden leerlingen erg gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan !  Aan het einde van dit project kan de leerkracht er voor kiezen om alle ronde schilderijen mooi op te hangen in de school (in de rondjes zijn al gaatjes gemaakt). 

Leerlingen kiezen een dier uit en tekenen dit na op hun ronde format. Dan kiezen ze verf. Met dots gaan ze het helemaal mooi maken.

Inhoud kunst-box: 

* voor 30 leerlingen genoeg kartonnetjes

* 30 rondjes papier voor schets ontwerp 

* 1 x handleiding les

*  1 x stappenplan

* 1 x info /suggesties voor educatieve aanvulling

* lijst benodigde materialen van te voren klaarzetten

Leerlingen leren: 

* wie de Aboriginals waren/zijn en waar ze leven

* ontwerpen van eigen idee op papier

* omzetten idee op papier naar karton (van potlood schets naar verf)

* kleuren leer

* leren van elkaar (bespreken van werk)

* leren dat het leuk is om iets moois te maken

5. Kunst memory spel

In deze kunst-box zit materiaal om 30 x een kunst-memory spel te maken met de klas.

Als eerste maken kinderen kennis via de PowerPoint van verschillende kunstenaars (de kunstenaars die ook op de plaatjes staan voor het memory spel). Hierna gaan ze zelf aan de slag!

Leerlingen knippen eerst alle plaatjes uit. Dan worden ze op een karton geplakt. Nu zoeken ze de kaartjes die bij elkaar horen. Dan husselen en spelen maar! 

Inhoud kunst-box: 

* voor 30 leerlingen genoeg kaartjes 

* uitleg extra over kunstenaars op een blad

* 1 x handleiding les

* 1 x info /suggesties voor educatieve aanvulling

*  1 x stappenplan 

* lijst benodigde materialen van te voren klaarzetten

Leerlingen leren: 

* wie de kunstenaars zijn/waren 

* motoriek ontwikkeling knippen

* leren om netjes iets op te plakken

* het memory spel spelen met elkaar 

* lijst benodigde materialen van te voren klaarzetten

* leren dat het leuk is om iets moois te maken

6. Kandinsky opdracht

In deze kunst-box zit materiaal voor de aanzet te maken van een Kandinsky schilderij.

Wie was deze interessante kunstenaar? Wat deed hij ? We kijken eerst naar een filmpje over deze wonderlijke man en leren

veel over hem.  En dan gaan we zelf aan de slag! Handen uit de mouwen hier gaan we!

De kinderen kijken naar de PowerPoint en moeten goed opletten want er zit tempo in deze les! 

Inhoud kunst-box: 

* 30 x info over kunstenaar Kandinsky

* 1 x handleiding leerkracht

* 30 zwarte markers

* lijst benodigde materialen klaarzetten van te voren

* 1 x stappen plan

Leerlingen leren: 

* wie de kunstenaar Kandinsky was en wat hij deed

* motoriek ontwikkelen tekenen

* fantasie ontwikkelen

* vormen leren tekenen

* kleurgebruik 

* leren dat het leuk is om iets moois te maken

7. Hundertwasser opdracht

In deze kunst-box zit materiaal voor de aanzet te maken van een Hundertwasser schilderij.

Wie was deze sprookjes achtige kunstenaar? Wat deed hij ? We kijken eerst naar een filmpje over deze wonderlijke man en leren

veel over hem.  En dan gaan we zelf aan de slag! Handen uit de mouwen hier gaan we!

De kinderen kijken naar de PowerPoint en moeten goed opletten want er zit tempo in deze les! 

Inhoud kunst-box: 

*  info over kunstenaar Hundertwasser

* 1 x handleiding leerkracht

* 30 zwarte markers

* lijst benodigde materialen van te voren klaarzetten

* 1 x stappenplan

Leerlingen leren: 

* wie de kunstenaar Hundertwasser was en wad hij deed

* motoriek ontwikkelen tekenen

* kleurgebruik 

* alert zijn , deze les heeft tempo!

* leren dat het leuk is om iets moois te maken

8. Waterlelies van Monet

Wie was Monet? Wat heeft deze bijzondere kunstenaar achter gelaten?  In deze box zit een les over het impressionisme , de tijd waarin deze kunstenaar leefde. We gaan aan de slag en maken een prachtig mooi water kunstwerk. In deze box zitten 2 lessen : we schilderen de brug uit de tuin van Monet en maken een kunstwerk met papieren waterlelies.  Echt zomerse opdrachten!

Inhoud kunst-box: 

*  info over kunstenaar Claude Monet

* 1 x handleiding leerkracht

* 2 x stappenplan (2 lessen)

* lijst benodigde materialen van te voren klaarzetten

Leerlingen leren: 

* wie de kunstenaar Hundertwasser was en wat hij deed

* motoriek ontwikkelen tekenen/schilderen /plakken

* kleurgebruik 

* fantasie/creativiteit 

* leren dat het leuk is om iets moois te maken

9. Selfies

In deze box zit een format voor elke leerling om je eigen selfie te maken. 

Hoe zie jij eruit? We maken kennis met  portret tekenen. En op het format teken je je eigen selfie!

Misschien mag je voor een keer je mobiel gebruiken in de les van je leerkracht? En anders kun je natuurlijk

altijd een foto gebruiken van jezelf.  Als de opdracht af is kan er een mooie wand gemaakt worden met alle selfies!

Inhoud kunst-box: 

* 1 x Info blad over hoe teken ik een portret

* 1 x handleiding leerkracht

* 1 x stappenplan 

* 30 x format selfie 

* lijst benodigde materialen van te voren klaarzetten

Leerlingen leren: 

* basis technieken portret tekenen

* motoriek met tekenen

* kleurgebruik 

* fantasie/creativiteit 

* zelf reflectie 

* samen werk bespreken en leren van elkaar

* leren dat het leuk is om iets moois te maken

10. Leonardo daVinci

In deze kunst-box zit materiaal voor een serie lessen, de docent kan er voor kiezen om de les uit te breiden.

Wie was dit multi talent?  Da Vinci leefde in de 16e eeuw. Hij ontwierp toen al een vliegtuig en een tank.

We maken kennis met deze fantastische kunstenaar.

We kijken eerst naar een filmpje over deze wonderlijke man en leren veel over hem.  En dan gaan we zelf aan de slag!

Handen uit de mouwen hier gaan we! Je kan de fantasie alle kanten op laten gaan bij deze opdracht. Ontwerp zelf je eigen vliegmobiel, rijdende boot die alles kan, bedenk het maar! Niks is te gek. Eerst gaan we een aantal schetsen maken, laat je hoofd maar stromen zodat alle ideeën eruit komen en maak er schetsen van ! Zo deed Da Vinci dat ook. 

Dan kies je de beste. Ook met elkaar kun je bespreken wat je hebt gemaakt. In deze lessen serie gaan we tekenen en schilderen en maken ons ontwerp dan 3d van restmaterialen.

 

Inhoud kunstbox: 

*  info over kunstenaar da Vinci

* 1 x handleiding leerkracht

* 30 x kleine schets papiertjes

* lijst benodigde materialen van te voren klaarzetten/verzamelen

* 1 x stappenplan

Leerlingen leren: 

* wie de kunstenaar Leonardo da Vinci was

* motoriek ontwikkelen tekenen

* fantasie/creativiteit  ontwikkelen en dit toepassen in hun werk

* kleurgebruik 

* ideeën omzetten van 2d naar 3d

* samen werk bespreken en leren van elkaar

* leren dat het leuk is om iets moois te maken

 

**ArtoDo streeft ook naar een duurzamere wereld en is tegen verspilling. Daarom probeert ArtoDo ook karton te recyclen. Karton is een prachtig materiaal om mooie kunstwerken van te maken!

The school art boxes

 

ArtoDo has developed also the Art Boxes for artlessons for schools.  These boxes are mainly for pupils in the age of 7 to 12.

In the box you will find an art project voor 30 pupils.  This project takes about three times 1,5 hour . Some times the teacher can choose for extra lessons made by them selves.

 Every teacher can use the box because the explanation is very clear and it is listed what materials are necessary .

In de box you will find material for the art lesson.  According to ArtoDo the school has his basic materials (paper/pencils/paint etc..)

There are boxes voor individuel artlessons but also you can choose an artlesson to make all together and finally there is one big art work for in the school.

Under this writing  you can choose  for different art lessons .

If the school has chosen for one or more artboxes , ArtoDo will send (or will bring) the box to the school (in the netherlands)

 

It works like this: 

Choose the artbox (es) and send a email to art2gether@artodo.nl

Artodo will contact you for payment and will send you the box (es).

Also you can contact ArtoDo:   art2gether@artodo.nl 

 

Content of the ArtBox:

* a clear explanation 

* a plan for the pupils

* extra material for the lesson

* extra : coloring pages

 

ArtoDo schoollessons

(only on location at school in the Netherlands)

ArtBox

1. Diamant papers

2. Matroesjka

3. Masks of Carton

4. Aboriginal Art

5. Art Memory 

6. Kandinsky 

7. Hunderwasser 

8. Claude Monet 

9. Selfie 

10. Leonardo da Vinci 

 

Together:

1. Happy cubes

2. Selfie "This is me"

3. Houses a la James Rizzi

 

Subscribings artlessons:

1.  Diamant papers:

We will make a 3d diamant of paper. In the box you can find the paper formats for the pupils. 

The pupils will first design a pattern. First with pencil and thereafter with coloring pencils.

For shiny effects they can use the glitters.  Finally it is a brilliant idea to hang all the shiny diamants in the main hall of the school.

 

Content ArtBox:

* 30 formats diamants of paper

* 30 decoration tassels

* box glitters

*  lesson explanation 

* List of materials school can organise in advance

Pupils are learning:

- using phantasy

- using colors

- learning about doodles en zentangles

- learning about what forms are

- changing 2d into 3d forms

- having fun by learning to make something beautiful

- developing mobility

2. Matrusjkas

In this ArtBox you will find formats for making a matrusjka doll of paper/carton.

Pupils are making a design by them selves for a beautiful russian matrusjka.  A lot of inspiration is included in the box. Pupils are learning about russian traditions and art. If the pupils are finished with there design with grey pencil they can start with coloring in paint or color pencils. 

The finishing touch will be shining with the glimmer of the paillettes.  Finally the children wille have a beautiful doll to bring back home or to hang up in school . Also you can choose for making a match: will make the most beautiful Matrusjka doll! All the kids can vote for the most original, colorful doll. Maybe there are more winners ! 

 

Content ArtBox: 

* 30 formats matrusjka

*  instructions

*  bags of paillettes

* 30 black markers

*  discription of matrusjkas history

Pupils are learning:

* using phantasy and making design by their own

* using colors

* developing mobility

* learning to make something beautiful

* learning about the russian culture

* learning from each other

3.  Masks of cardboard

 These ArtBox is full of cardboard!!

We will start with learning about masks in different countries/ cultures.  Then we start drawing our own mask. Use your imagination and create a original, beauftiul mask! 

We will make the mask with the pieces of cardboard. You can cut them with a scissors to the forms you prefer.  Then the pupils can color it with paint. If you are ready put the mask on a wooden stick and all together you can make a beautiful mask show in the school!

 

Content ArtBox:

* 30 cardboard pieces for  pupils

* examples masks

* 1 x instruction

* list of materials 

Pupils are learning:

* using phantasy and making design by their own

* using colors

* learning about the signification of masks in different cultures

* learning to make something beautiful

* learning from each other

* learning to use different materials

4. Aboriginal art

In this ArtBox you will find round formats of cardboard for making aboriginal dot paintings.  First we will make a design on paper for our painting on cardboard.  In this box you will find also beautiful examples of aboriginal dot paintings and  sticks to make the dots.

 First you can show the informative powerpoint to the pupils.  The teacher can decide if there will be a nice art show in the school, for example in relation to a country project . 

 

Content ArtBox:

* cardboard pieces for 30 pupils

* paper pieces for 30 pupils

* 1 x instruction

* list of materials 

* examples aboriginal paintings

Pupils are learning:

* using phantasy and making design by their own

* using colors

* learnig about the significations of aboriginal  culture

* learning to make something beautiful

* learning from each other

* learning to use different materials

*learning how to make a dot painting

5. Art memory 

In this ArtBox you will find material to make an art memory game.

Every pupil can make his/her own memory game to learn about different artists.

First we will look at the powerpoint to see work from different artists and talk about this with each other.

And then we can start to cut our art images to make the memory game. Finished? Then, lets play the art game

 

Content Artbox: 

* for  30 pupils images of artists on paper 

* 1 x instruction

* 1 x learning abouit the aboriginals 

* list of materials 

Pupils are learning :

* who are the famous artists 

* to cut with scissors

* precisely stick the images on cartonboard

* play memory with each other

* list of needed materials 

6. Kandinsky

In this ArtBox you will find information about the russian artist Kandinsky.

Also included material for starting this art lesson.

Who was this interesting artist? What was he doing?  We first look at his work and we will learn a lot ! 

And then we start and make some good art! 

 

Content ArtBox: 

* info about Kandinsky

* 1 x instruction

* 30 black markers

* list of needed materials 

Pupils learning: 

* who was Kandinsky and about his work 

* mobility in drawing

* developing creativity 

* learning to recognize and draw different forms 

* using colors

* learning that it is fun to make something beautiful

7. Hundertwasser

In this ArtBox you will find information for an art lesson about the Austrian artist F.Hundertwasser. 

Who was this mysterious artist? Or was he an architect? 

We will learn a lot about him and the special works he made and then we will make some art our selves! 

 

Content ArtBox: 

* info about the artist Hundertwasser

* 1 x instruction 

* 30 black markers 

* list of needed materials 

Pupils are learning:

* who was Hundertwasser? 

* developing mobility

* using colors

8. Monet

Who was Monet? What is in this box?  We will learn about impressionism and the time in which Claude Monet was living in.  

How was his garden ? He painted beautiful flowers. 

We will make two  beautiful artworks with water lillies and a bridge. In this you find two art lessons; 

First we will paint the bridge of the garden and then we will make a  artwork with paper flowers.  Art for in the summer ! 

Content ArtBox:

* info about the life of Claude Monet

* 2 x instruction

* list of needed materials

Pupils are learning:

who Claude Monet was 

* developing mobility

* using colors and painting

* using different sorts of paper

* learning about impressionism

9. Selfies

In this box you will find material for making a selfie drawing .

How do you look? We will introduce a portrait lesson to learn about drawing your own face. And then, we draw our selfie !

Maybe it is allowd to use your smartphone for one lesson to make a good picture of your self? Or bring your own photo with you. 

After all the selfies are done, the teacher can create a nice wall with all the selfies!

Content ArtBox:  

* 1 x Info about portrait lesson  

* 1 x instruction teacher

* 1 x plan

* 30 x format selfie 

* list needed materials

Pupils are learning:

* drawing a face

* developing mobility

* self reflection

* using pencils

*learning from each other

10. Leonardo daVinci

In these artbox you will find material for a serie lessons. 

Who was this big talent?  Da Vinci was living in the 16 century . He designed already in that age an airplane, different weapens and he also was a marvelous painter. We will meet this fantastic artist. 

First we will start this lesson by watching a film about his life. And then we start to move our brain machine to create original drawings. 

Use  your imagination and phantasy and create your own mobil and invention.

Make sketches like Da Vinci did and make a nice surrounding . 

Then you choose the best sketch to work further on to make finally your invention 3d!

Content ArtBox:

* info about da Vinci

* 1 x instruction for the teacher

* 30 x small pieces of papers

* list of needed materials

* 1 x plan

Pupils are learning:

* who Leonardo da Vinci was

* mobility

* stimulate phantasy/creativity 

* sketching

* to change 2d to 3d artwork 

* learning from each other

* learning it makes fun to create art